عکاسیفراخوان هافراخوان هنرهای ترسیمی

فراخوان مسابقه عکاسی ویکی دوستدار یادمان‌ها

با افتخار اعلام می‌کنیم که مسابقه عکاسی ویکی دوستدار یادمان‌ها به منظور ماندگارکردن آثار ثبت‌‌شده ملی (یادمان) و غنی‌کردن مقالات ویکی‌پدیا با هدف بالابردن دانش و آگاهی همگان برگزار می‌شود. از تمامی عکاسان و علاقه‌مندان دعوت می‌شود تا در این مسابقه شرکت کنند و زیبایی‌های کشورمان را با دنیا به اشتراک بگذارند.

موضوع مسابقه:
ثبت تصاویر با کیفیت از یادمان‌های ملی و تاریخی ایران

مهلت ارسال آثار:
۱۰ مهر ۱۴۰۲ تا ۱۰ آبان ۱۴۰۲

نحوه شرکت:
۱. ثبت‌نام در وب‌سایت ویکی‌پدیا (لینک ثبت‌نام)
۲. یافتن یادمان (اثر ثبت ملی) مورد نظر از طریق فهرست یادمان‌های ملی و بارگذاری تصاویر با استفاده از دکمه بارگذاری مخصوص هر یادمان

شرایط شرکت:
همهٔ عکس‌ها را باید خودتان گرفته باشید.
عکس را باید در فاصله زمانی ۱۰ مهر ۱۴۰۳ تا ۱۰ آبان ۱۴۰۳ بارگذاری کنید. عکس‌ها می‌توانند در هر زمان، حتی خارج از این بازهٔ یک‌ماهه، گرفته شده باشند، اما باید دقیقاً در این بازهٔ زمانی بارگذاری شوند. امکان بارگذاری عکس‌ها برای شرکت در مسابقه در ساعت ۲۳:۵۹:۰۰ به وقت تهران در روز ۱۰ آبان متوقف خواهد شد و این زمان تغییرپذیر نیست.
عکس (های) بارگذاری شدهٔ شما باید روی ویکی‌انبار در دسترس باشد و اجازه استفادهٔ عمومی (با اجازه‌نامه CC-BY-SA4 یا CC-BY4) از آن توسط شما داده شده باشد.
عکس‌های بارگذاری شده برای مسابقه باید مربوط به یکی از یادمان‌های فهرست‌شده برای مسابقه باشند. بیش از ۲۶۰۰۰ یادمان در شهرهای مختلف ایران در نظر گرفته شده‌اند. لطفاً برای پیداکردن فهرست یادمان‌ها در شهر/استان موردنظر خود به فهرست تهیه‌شده در این صفحه مراجعه کنید.
برای شرکت در مسابقهٔ جهانی، عکس شما باید جزو ده عکس برتر در سطح ملی (ایران) باشد.
هنگام ثبت‌نام در سایت ویکی‌پدیا، ایمیل خود را ثبت کنید. ایمیل شما تنها راه ارتباطی تیم برگزاری، در صورت راه یافتن به جمع عکاسان ۱۰ عکس برتر خواهد بود.
محل عکس‌برداری را به صورت واضح، در زمان بارگذاری عکس ذکر کنید.
تلاش کنید عنوان پرونده به فارسی یا انگلیسی و معنادار باشد و بتوان از روی عنوان موضوع و مکان عکس را تشخیص داد. (مثلاً file:dci-012345.jpg یک عنوان بدون معناست)

داوری و جوایز:
آثار ارسالی توسط هیئت داوران مجرب و با توجه به معیارهای زیر ارزیابی خواهند شد:
تکنیک عکاسی – کیفیت و تکنیک عکاسی به‌کار رفته در عکس‌ها یکی از مبناهای داوری است. ژرفانمایی (پرسپکتیو) صحیح به طوری که یادمان به درستی نشان داده شود، درجه‌ی وضوح عکس، و سایر تکنیک‌های عکاسی مورد توجه داوران خواهند بود. به عنوان یک اصل کلی، در اکثر موارد از اصول تکنیکی نگاره‌های برگزیده پیروی می‌کنند. برای دیدن لیست کامل اصول تکنیکی این عکس‌ها اینجا را بخوانید.
کاربرد در ویکی‌پدیا – یکی از هدف‌های اصلی برگزاری مسابقه‌ی ویکی دوست‌دار یادمان‌ها جمع‌آوری و ثبت یادمان‌های ملی ایران در دانش‌نامه‌ی ویکی‌پدیاست. به همین جهت، عکس‌ها از لحاظ کاربرد آن‌ها در دانش‌نامه‌ی ویکی‌پدیا ارزیابی می‌شوند. (نمای یادمان نباید غیرواقعی جلوه داده شود، جزئیاتی که توجه را از یادمان سلب می‌کنند نباید در عکس‌ها باشند، و غیره.)
بدیع – هزاران هزار عکس از برخی از یادمان‌های ایران در وب‌سایت‌های مختلف وجود دارند. هیئت داوری به دنبال عکس‌هایی هستند که نگاهی تازه به یادمان مورد نظر داشته باشند. نگاه تازه می‌تواند عکسی از یادمان در فصلی متفاوت از سال، در زمانی از روز با نور متفاوت، زاویه‌ای خاص از یادمان، و غیره باشد.

هیئت داوران:
محسن کابلی، عکاس و مدرس عکاسی. برنده جایزه گرنت لوییس والتونا اسپانیا، برنده جایزه مطبوعاتی کشور لیتوانی، برنده نشان سال مطبوعات کشور.
وحید مومن‌زاده خولنجانی، عکاس. عضو اصلی انجمن عکاسان ایران، عضو اصلی کانون عکس اصفهان، عکاس سابق باشگاه خبرنگاران جوان و ورزش سه، دبیر و داور چندین جشنواره، سوگواره و رقابت عکاسی استانی و ملی.
مهدی ناظری، عکاس مستند اجتماعی متولد بندرعباس ، برنده بیش از ده ها جایزه مسابقات بین المللی عکس در ۲۰ کشور ، حضور در ده ها نمایشگاه بین المللی عکس در ۱۵ کشور ، نمایشگاه گردان ، مدرس عکاسی، داور عکاسی.
امین نوبهار، عکاس و سفرنامه‌نویسی است که بیشتر در حوزه تاریخ محلی و مستندنگاری یادمان‌های جنوب ایران متمرکز است. عکس‌های او در نمایشگاه‌هایی از ایران، انگلستان و ایتالیا به نمایش درآمده است. همچنین پروژه‌ی عکاسی «خانه‌های صحرایی» او در ایتالیا منتشر شده است.
محک، از کاربران ویکی‌پدیا است که از سال ۲۰۰۹ میلادی در پروژه‌های مختلف ویکی‌مدیا مشارکت می‌کند. بیشتر تمرکز محک بر تولید محتوا و مقالات باکیفیت است. او از ناظران مقالات برگزیده و اعضای هیأت نظارت در ویکی‌پدیای فارسی است و در پیش‌برد امور جاری ویکی، همچون تهیه نگاره‌های برگزیده و آمیک برای صفحه اصلی نیز همکاری می‌کند.

جوایز مسابقه:
۱. نفر اول: جایزه غیرنقدی به ارزش ۲۰۰ یورو
۲. نفر دوم: جایزه غیرنقدی به ارزش ۱۵۰ یورو
۳. نفر سوم: جایزه غیرنقدی به ارزش ۱۰۰ یورو
۱۰ عکس برتر به مرحله جهانی راه پیدا خواهند کرد و در مسابقه بین‌المللی شرکت داده می‌شوند.
به عکاسان ۱۰ عکس برتر، لوح تقدیر تقدیم خواهد شد.
در صورت امکان، از ۳۰ عکس برتر در مقاله ویکی‌پدیای یادمان مربوطه استفاده خواهد شد.
جوایز غیرنقدی ۳ نفر اول، به صورت کارت هدیه آمازون و از طریق ایمیل ارسال خواهد شد.

اطلاعات تماس:
برای کسب اطلاعات بیشتر و رفع هرگونه سوال می‌توانید با ایمیل [email protected] تماس بگیرید، در گروه تلگرامی مسابقه به آدرس t.me/Iranwlm عضو شوید یا به وب‌گاه رسمی مسابقه مراجعه کنید.

این فراخوان را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و در ترویج فرهنگ و هنر کشورمان سهیم باشید.

منتظر دیدن شاهکارهای شما هستیم!

با احترام،
تیم برگزاری مسابقه ویکی دوستدار یادمان‌ها

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا